Jak przygotować do pracy gabinet zabiegowy? Wymogi sanepidu, których nie wolno lekceważyć!

Wszystko, co sprowadza się do działalności leczniczej, opierać się musi na ściśle wytyczonych zasadach sanitarnych. Placówka lecznicza, która posiada gabinet zabiegowy, zobowiązana jest do ich przestrzegania. Dotyczą one w zasadzie każdego punktu udzielającego świadczeń zdrowotnych. Wymogi sanepidu oraz zapis rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia, jasno określają zasady, co do wyposażenia gabinetów zabiegowych, lekarskich i całej placówki, jaką jest szpital. Jest to niezwykle istotne w zapewnieniu jak najwyższych standardów w zakresie udzielania pacjentom pomocy medycznej. Jak zatem powinien być wyposażony gabinet zabiegowy, by spełnić rygorystyczne wymogi sanepidu? 

Prawidłowa wielkość lokalu a wyposażenie gabinetu zabiegowego

Czy wiesz, jak ważną kwestią jest rozmiar, który ma gabinet zabiegowy? Wymogi sanepidu są w tym zakresie dość precyzyjne, choć nie określają tego konkretnie w metrach. Kształt oraz powierzchnia gabinetu powinny umożliwiać prawidłowe rozmieszczenie i zainstalowanie sprzętu, oraz aparatury. Wyposażenie musi być tak rozplanowane, by umożliwiało jak najlepszą jego funkcjonalność. Wiele zależy od rodzaju działalności, jaką będziesz wykonywać w gabinecie zabiegowym. Niezależnie jednak od tego konieczne jest wydzielenie miejsca, w którym zgromadzone będą odpady oraz pomieszczenie gdzie będą przetrzymywane środki higieniczne. Całe wyposażenie, ale też ściany i podłogi muszą być wykonane z takich materiałów, które umożliwiają sprawną dezynfekcję.

Wyposażenie gabinetu zabiegowego zgodne z wytycznymi sanepidu

Czym jest gabinet zabiegowy?

Jeśli na początek przybliżymy, czym jest gabinet zabiegowy, to łatwiej będzie odnieść się do restrykcji w stosunku co do jego wyposażenia. Zatem gabinet ten jest salą, w której są wykonywane niewielkie zabiegi medyczne. Często takie gabinety oferują: zmiany opatrunków, iniekcje, pomiar cukru lub ciśnienia, pomiary temperatury, badanie moczu czy pobranie krwi na zlecenie lekarza POZ. Dlatego w każdym gabinecie zabiegowym powinna być utrzymana bezwzględna czystość i sterylność. Tylko w takim reżimie sanitarnym można zapewnić pacjentom wysoką ochronę, np. przed zarażeniem bakterią czy wirusem.

Gabinet zabiegowy - wymogi sanepidu względem wyposażenia

Każdy gabinet zabiegowy, który chce spełnić wymogi sanepidu, powinien zapewnić swoim pacjentom komfortowe warunki leczenia. Dlatego tak ważne jest wstawienie do środka kozetki, krzesła, stolika zabiegowego oraz szafek, w których przechowywane są wszelkie leki i środki higieniczne. W tak przystosowanym miejscu można z łatwością pobierać krew i inne materiały do analizy. Wszelkie zastrzyki, które muszą być wykonane pacjentom, potrzebują dodatkowo parawanu, bo dość często w gabinecie przebywa więcej niż jedna osoba.

Inne wymogi sanepidu, obowiązujące w gabinecie zabiegowym, to dostęp do ciepłej i zimnej wody, za pomocą umywalki. Musi być ona wyposażona w dozownik z mydłem w płynie oraz środek dezynfekujący. Obok powinno znaleźć się pudełko z ręcznikami jednorazowymi oraz pojemnik na zużyte ręczniki.

Funkcjonalne meble w zabiegówce

Oprócz sprzętu i aparatury bardzo ważnym elementem wyposażenia gabinetu są meble. W nich przechowywane są leki, środki higieniczne i opatrunkowe, przyrządy używane w zabiegach. Odpowiednia ilość szafek i szaf medycznych sprawia funkcjonalne zarządzanie gabinetem. W rozporządzeniu MZ i wymogach sanepidu nie ma wzmianki o tym, z jakich materiałów powinny być wykonane. Nie ma również wytycznych co do ich ilości w danym pomieszczeniu. Ogromne znaczenie ma jednak to, by było ich na tyle, aby przestrzeń gabinetu była odpowiednio zagospodarowana.

Meble metalowe czy drewniane?

Wytyczne sanepidu nie określają, by meble miałyby być metalowe. Nie narzucają zakupu właśnie takiego sprzętu, jednak lata doświadczeń pokazały, że to najlepsze rozwiązanie. Metalowe stoły i szafki, ale także leżanki i krzesła o wiele łatwiej wyczyścić, niż tapicerowane powierzchnie. Są również o wiele bardziej wytrzymałe i łatwiejsze w dezynfekcji. Szczególnie teraz, gdy dezynfekcję wykonuje się o wiele częściej i dokładniej, jakość i rodzaj tworzywa mają ogromne znaczenie. Metal ma o wiele dłuższą użytkowość niż meble np. z płyty MDF. Są odporniejsze na kontakt nie tylko z wodą, ale także innymi substancjami.

Meble metalowe to nie tylko szafy i szafki na środki lecznicze w gabinecie zabiegowym. Oprócz nich swoje zastosowanie znajdą również metalowe szafy na segregatory, kartotekowe czy ognioodporne na dokumenty. W takim miejscu przechowywane są także wszystkie informacje o pacjentach. Dlatego tak ważne jest by zabezpieczyć je w odpowiedni sposób, szczególnie że obowiązuje RODO. Wysoka jakość materiału oraz dużą wytrzymałość na uszkodzenia stanowi jeden z najważniejszych kryteriów przy wyborze tzw. mebli RODO. Większość szaf i szafek metalowych jest usytuowana na kółkach. Jest to niewątpliwie duża zaleta. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe ich przemieszczanie. Pomaga także w szybkim przeorganizowaniu układu mebli w pomieszczeniu. Zważywszy , że są dość ciężkie jest to idealne rozwiązanie.

Metalowe apteczki idealne na przechowywanie akcesoriów pierwszej pomocy

Warto, zwrócić uwagę, że wszędzie tam, gdzie pracują ludzie, powinna być apteczka na wyposażeniu. Każdy zakład pracy musi taką posiadać. Wybierając metalową apteczkę, masz pewność jej funkcjonalności. Praktyczny i łatwy system otwierania sprawdzi się w nagłych przypadkach. Wyraźne oznaczenia apteczek ułatwiają ich zlokalizowanie, natomiast przezroczyste zamknięcie pomaga kontrolować jej zawartość.

Istotnym elementem w wyposażeniu gabinetu i dostosowaniu do wymogów jest zapewnienie odpowiedniej wielkości drzwi. Jeśli przez drzwi gabinetu odbywa się ruch chorych na łóżkach, wówczas szerokość drzwi musi być na tyle duża, aby umożliwić ich przemieszczanie się.

Jak zatem przygotować gabinet zabiegowy do pracy, by nie naruszyć wymogów sanepidu? Przede wszystkim na początek zapoznać się z rozporządzeniem Ministra Zdrowia oraz sanepidu co do wyposażenia miejsc przeznaczonych na działalność leczniczą. Następnie mając na względzie, że zdrowie pacjenta jest najważniejsze i zadbać o czystość pomieszczenia oraz sterylność urządzeń i wyposażenia gabinetu zabiegowego.

Menu Szukaj więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium